torstai 3. syyskuuta 2009

Genesis ja Syntiinlankeemus

GENESIS 1



Luomiskertomuksessa Jumala puhuu itsestään monikossa. Hän luo ihmisen joka on Jumalan kuva; mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät.



Jumala loi maan tomusta yhden ihmisen, Adamin, jossa oli kaksi ihmistä, mies ja nainen. Jumala loi ihmisen kaltaisekseen iankaikkiseksi olennoksi. Rabbinistiset tutkimukset kuvaavat Jumalaa kaikki-riittävänä, miehenä jolla on naisen rinnat. Eläimet Jumala loi Sanallaan, uros ja naaras puoliset erikseen

GENESIS 2

Jumala huomasi, että Adam ei ollut tyytyväinen elämään yksin. Hän vaivutti tämän uneen ja erotti hänestä toisen puoliskon, miehettären joka on puolet miehestä. Jumala siis erotti luomassaan ihmisessä olleet miehen ja naisen.
Molemmat olivat täydellisiä ja terveitä, heillä oli paratiisissa kaikki mitä he tarvitsivat elääkseen iankaikkisesti. Mies ja Nainen olivat samanarvoisia kaikissa suhteissa, täydellinen harmonia vallitsi heidän välillään. Adamin ihastus vaimoonsa oli suunnaton. Hän oli täynnä rakkautta Eevaa kohtaan. Adamin velvollisuus oli pitää huolta vaimostaan ja varjella häntä, koska Adamissa oli sama Jumalallinen ominaisuus, Rakkaus. Jumala oli antanut hänelle tehtäväksi rakastaa vaimoa ja säilyttää hänessä oleva Jumalan kuva turmeltumattomana.
GENESIS 3
Syntiinlankeemuksen kauhea seuraus oli Jumalan kuvan särkyminen ihmisessä: synti turmeli Jumalan kuvan. Eevan antautuessa käärmeen valheeseen hän söi kiellettyä hedelmää ja antoi sen myös miehelleen. Tottelemattomuutensa seurauksena he huomasivat olevansa alasti ja olivat siitä häpeissään.

Jumalan tiedustellessa: ”Missä olet Adam?”, tämä vastasi: ”Piilossa.” Häpeä oli tullut paratiisiin. Jumalan jatkokysymykseen tuli syyttävä vastaus, "Tuo NAINEN" Juuri tuo NAINEN, jonka SINÄ annoit minulle. Siinä on syyllinen. Vika on Sinussa Jumala....

Häpeä ja nöyryytys esti Adamia näkemästä, että Jumalan kuva särkyi myös hänessä. Hän katsoi vain Eevaa ja totesi: RUMA; RUMA; ruma... Alkoi nöyryyttämisen, häpeän ja alistamisen kierre ja se jatkuu kaikkialla ja kaikenaikaa.

Miehet kaikkialla maailmassa alistavat naisiaan, häpäisevät heitä viihdeteollisuuden keinoin; kaikki uskonnot kaikkialla maailmassa alistavat, halventavat, nöyryyttävät, häpäisevät naista. Nainen ei ole koskaan tasa-arvoinen miehen rinnalla, vaikka Adam on yhtä syyllinen syntiinlankeemukseen.
Miehet määrittelevät naisen aseman yhteiskunnassa. Nainen ei koskaan pärjää miesten maailmassa NAISENA, vaan hänen on kilpailtava heidän rinnallaan, olemalla kova jätkä jätkien seurassa.

Paratiisissa mies oli ollut ihastuksissaan naisesta, jonka Jumala oli hänelle antanut. Syntiinlankeemuksessa, Jumalan kuvan särkyessä ihmisessä, myös tämä ihastuminen oli särkynyt.

Nainen pyrkii saavuttamaan menettämänsä hyväksynnän ja asemansa joka oli paratiisissa, suostumalla kaikenlaisiin miehen vaatimuksiin. Kun hyväksyntää ei kuitenkaan tule, nainen alkaa käydä kauppaa naiseudestaan. Lopulta hän pettyy ja katkeroituu mieheensä, koska ei koe tulevansa hyväksytyksi, ja olevansa haluttu, sellaisena kuin on. Myöskään kiusaaja ei ole jättänyt ihmistä rauhaan. Miehellä vanha aatami tulee esille usein ylenmyyden tunteena ja oikeassa olemisena naista kohtaan: ”enkös minä sanonut”, toisaalta kuitenkin saatetaan paeta vastuuta, kuten Aadam. Olisihan hänkin voinut sanoa Eevalle: ”Ei, sitä omenaa me emme ota!” Nainen vatvoo helposti mielessään oikeita ja kuviteltuja loukkaantumisia, joita kiusaaja mieluusti hänelle syöttää. Niistä syntyneestä ”marttyyriudesta” nousee ikuinen nalkutus miehelle. Näin vanhan aatamin ja eevan elämä saattaa muodostua pikkupirulliseksi valta- ja loukkaantumistaisteluksi, joka on huomattavan kaukana Paratiisin onnesta.

1 kommentti:

  1. Alkuteksti käyttää sanaa tsela, joka ei tarkoita kylkiluuta, vaan puoli, puolikas tai sivu. Raamattu käyttää tsela sanaa kuvaamaan jonkun asian toista sivua, puolikasta tai puolta. Uskon että Jumala otti miehen soluista XY-kromosomista sen toisen puolen, eli X-kromosomin sisältävän puolen ja kahdensi ne XX-kromosomiksi ja rakensi siitä naisen. Raamattu sanoo alkutekstin mukaan, että Jumala otti miehestä puolet ja rakensi siitä naisen. Jumala ei halkaissut miestä kahtia, vaan otti miehen soluista XY-kromosomista sen toisen puolen, eli X:n kahdentaen sen XX:ksi ja rakensi siitä kokonaisen naisen. Siksi miehellä on XY-kromosomi ja naisella XX-kromosomi.

    VastaaPoista